Jeg synes at udsagnet ”Jeg forsøger ikke at gå tur med
børnene - men gå med børnene på tur”[1],
er ret vigtigt at huske på i forhold til børns læring, men det er også vigtigt
at vise dem nogle af de muligheder der ligger inden for deres rækkevidde, men
som de ikke selv får øje på, og her kan noget som en musehistorie være med til
at udvikle deres horisont. Her går jeg foran børnene[2]
og tiltrækker deres opmærksomhed[3]
og skaber rum[4] for
nysgerrighed og prøve at holde rum[5]
for at de enkelte børn ikke bliver snydt for tid til undersøgelse og
refleksion. Den her aktivitet sætter virkelig gang i børns fantasi og de går
ofte på jagt efter deres egen naturhistorie.
Aktiviteten med at lave et træ af blade har også mange
vinkler. Børnene skal prøve at omsætte dem empiriske læring[6]
til et æstetisk udtryk, altså de skal prøve at lave et træ som de huske det fra
hvad de har set i naturen. Man kan snakke om årstider og efterår og hvorfor
nogle træer smider deres blade. Fælles for de to aktiviteter er at man skal
være åben for børnenes oplevelsesverden og deres perspektiv. De får nok noget
andet ud af musehistorien eller træet af blade end man selv vil gøre, men det
de får ud af det er lige så rigtigt som det man selv gør. Og det leder endnu
engang hen til, at man skal passe på ikke at bruge sin definationsmagt[7].
Man skal ikke fortælle barnet hvordan man selv synes deres træ af blade skal se
ud, men lade det være op til barnet selv at udtrykke det.
1 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 52
2 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas
Edlev (2008) S. 59
4 Natur og miljø i
pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 60
Ingen kommentarer:
Send en kommentar