tirsdag den 18. november 2014

Faglige overvejelser i forbindelse med de pædagogiske aktiviteter i biotopen

Jeg synes at udsagnet ”Jeg forsøger ikke at gå tur med børnene - men gå med børnene på tur”[1], er ret vigtigt at huske på i forhold til børns læring, men det er også vigtigt at vise dem nogle af de muligheder der ligger inden for deres rækkevidde, men som de ikke selv får øje på, og her kan noget som en musehistorie være med til at udvikle deres horisont. Her går jeg foran børnene[2] og tiltrækker deres opmærksomhed[3] og skaber rum[4] for nysgerrighed og prøve at holde rum[5] for at de enkelte børn ikke bliver snydt for tid til undersøgelse og refleksion. Den her aktivitet sætter virkelig gang i børns fantasi og de går ofte på jagt efter deres egen naturhistorie. 

Aktiviteten med at lave et træ af blade har også mange vinkler. Børnene skal prøve at omsætte dem empiriske læring[6] til et æstetisk udtryk, altså de skal prøve at lave et træ som de huske det fra hvad de har set i naturen. Man kan snakke om årstider og efterår og hvorfor nogle træer smider deres blade. Fælles for de to aktiviteter er at man skal være åben for børnenes oplevelsesverden og deres perspektiv. De får nok noget andet ud af musehistorien eller træet af blade end man selv vil gøre, men det de får ud af det er lige så rigtigt som det man selv gør. Og det leder endnu engang hen til, at man skal passe på ikke at bruge sin definationsmagt[7]. Man skal ikke fortælle barnet hvordan man selv synes deres træ af blade skal se ud, men lade det være op til barnet selv at udtrykke det.







1 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 52
2 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 59
3 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 59
4 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 60
5 Natur og miljø i pædagogisk arbejde - Af Lasse Thomas Edlev (2008) S. 60
6 Æstetik og læring. Et nybrud – Af Austing Bennýe D. & Merete Sørensen S.84
7 Voksnes definitionsmagt og børns selvoplevelse – Af Berit Bae S.7




Ingen kommentarer:

Send en kommentar